본문 바로가기 보조메뉴바로가기 대메뉴 바로가기

교수진

교수소개

본문 시작

Professor
  • 최덕현교수 이미지
    최덕현 교수
    • 직책 교수
    • 전공분야 경영공학 (전략적 의사결정 분석, 고객관계관리, 경영정보론)
    • 연구실 공과대학 시스템관 614호
    • 연락처 Tel : 043-841-5302
      E-mail dhchoi@ut.ac.kr

▶학력

2000.3-2007.2    KAIST 경영대학 경영공학(Management Engineering) 박사, 서울

1998.3-2000.2    KAIST 경영대학 경영공학(Management Engineering) 석사, 서울

1994.3-1998.2    KAIST 산업경영(Industrial Management) 학사, 대전

1991.3-1994.2    중앙고등학교 졸업, 서울


▶경력

2007.4~ 현재    한국교통대학교 산업경영공학과 교수

한국전자통신연구원, 산업자원부, 지식기반 전자정부 연구센터, 정보통신부, 동부(주) 등에서 e-비지니스 관련 프로젝트 수행


▶학회 및 사회활동

현 한국전자거래학회 이사

현 국제이비즈니스학회 이사

전 대한산업공학회 평의원

전 국제지식서비스학회(Academy of International Knowledge Service) 이사

전 e경영연구 편집위원


▶주요 연구 분야

경영공학 - 전략적 의사결정 분석 (DA), 고객관계관리 (CRM), 경영정보론 (MIS)


▶주요연구논문

- D. H. Choi, B. S. Ahn, and S. H. Kim (2005),“Prioritization of association rules in data mining: Multiple criteria decision approach," Expert

  Systems with Applications, 29, 867-878.

- D. H. Choi, C. M. Kim, S. Kim and S. H. Kim (2006), "Customer loyalty and disloyalty in Internet retail stores: An empirical study of its

  antecedents and its effect on customer price sensitivity," International Journal of Management, 23 (4), 925-941.

- D. H. Choi, J. Kim, and S. H. Kim (2007), “ERP training with a web-based electronic learning system: The flow theory perspective,"

  International Journal of Human-Computer Studies, 65 (3), 223-243.

- D. H. Choi, B. S. Ahn, and S. H. Kim (2007), "Multi-Criteria Group Decision-Making under Incomplete Preference Judgments: Using Fuzzy 

  Logic with a Linguistic Quantifier," International Journal of Intelligent Systems, 22 (6), 641-660.

- D. H. Choi and B. S. Ahn (2009), "Eliciting Customer Preferences for Products from Navigation Behavior on the Web: A Multicriteria

  Decision Approach with Implicit Feedback," IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics, Part A: Systems and Humans, 39 (4),

  880-889.

- 장기진, 최덕현 (2004), "학교 정보화교육 실태조사 및 개선방안에 관한 연구," 디지털정책연구. 2 (1), 161-175.

- 최덕현, 안병석, 김성희 (2006), "불명료한 선호정보 하의 다기준 그룹의사결정: Linguistic Quantifier를 통한 퍼지논리 활용," 한국지능정보시스템

  학회논문지, 12 (3),15-32.

- J. K. Kim, D. H. Choi, and Y. S. Kang (2007), "The Effects of Informational Social Influence on Informaion System Use," e-Business

  Studies, 1 (1), 181-196.

- 이재광, 류옥현, 노성호, 최덕현 (2008), "수출입 물류의 e-Seal 적용 방안에 관한 연구," Entrue Journal of Information Technology, 7 (1),

  131-139.

- D. H. Choi and J. Kim (2008), "The Roles of Technology and Social Factors in User-Created Content Service Acceptance," Journal

  of the Korean Data Analysis Society, 10 (5A), 2409-2421.

- 김정군, 최덕현, 강영식 (2008), "온라인 서비스 지속사용 이해를 위한 피드백 메커니즘에 관한 연구," Journal of the Korean Data Analysis

  Society, 10 (6B), 3229-3241.

- D. H. Choi (2010), "The Role of Trust in Other Users in Social Networking Service Context," e-Business Studies, 11 (4), 233-245.

- 강영식, 김정군, 최덕현 (2010), "어플리케이션 서비스 고객유지 영향 요인 분석: 전환비용과 사용자 신뢰를 중심으로," 산업혁신연구, 26 (4),

  203-222.

- D. H. Choi (2011), "The Role of Trust in Service Provider in Social Networking Service Context," Journal of the Korean Data Analysis

  Society, 13 (5A), 2291-2300.

- D. H. Choi (2012), "A Dichotomous Approach for Trust in Social Networking Service," Journal of the Korean Data Analysis Society,

  14 (5A), 2373-2384.

- D.H. Choi (2014), "A Multi-Dimensional Approach for Understanding Perceived Usefulness in Social Networking Service Context ,"

  Journal of the Korean Data Analysis Society, 16 (5A), 2367-2378.

- S. Chung and D. H. Choi (2015), "The Impacts of Social Factors on Perceived Usefulness Constructs in Social Networking Service,"

  Journal of the Korean Data Analysis Society, 17 (5A), 2313-2329.

- T. Kim and D. H. Choi (2016), "Integrating Multiple Perceived Usefulness Constructs into Expectation-Confirmation Model: Focusing on

  Social Networking Service Use at 'A' University in Korea," Journal of the Korean Data Analysis Society, 18 (4A), 1781-1796.

- D. H. Choi and S. H. Kwak (2019), "Integrating Multiple Perceived Usefulness into Technology Acceptance for Multi-purposes Artifacts:

  Focusing on Social Networking Service Context," Korean Management Consulting Review, 19 (4), 37-49.
- B. Yumhand, S. H. Kwak, and D. H. Choi (2021), "Customer Loyalty and Disloyalty Mechanism in Korea and Mongolia Coffee Chain Industry,"

  Korean Management Consulting Review, 21 (2), 235-245.