본문 바로가기 보조메뉴바로가기 대메뉴 바로가기

교수진

교수소개

본문 시작

Professor
  • 양인영교수 이미지
    양인영 교수
    • 직책 부교수
    • 전공분야 영어음성음운론
    • 연구실 인문사회관 207호
    • 연락처 Tel : 043-841-5394
      E-mail inyoung@ut.ac.kr

학력

서울대학교 대학원 외국어교육과 영어전공 교육학박사(Ph.D.)

서울대학교 대학원 외국어교육과 영어전공 교육학석사

경북대학교 인문대학 영어영문학과 졸업 문학사


경력

2024.9. ~ 현재, 한국교통대학교 영어영문학과 부교수

2020.9. ~ 2024.8., 가톨릭관동대학교 영어교육과 조교수

2019.3. ~ 2020.8., 서원대학교 영어교육과 조교수

2016.3. ~ 2019.2., 서울대학교 영어교육과 강사

2016.3. ~ 2017.2., 이화여자대학교 영어영문학전공 초빙교수

2016.3. ~ 2018.12., 국민대학교 영어영문학부 강사

2014.9. ~ 2016.8., 안양대학교 교양영어 강사

2012.9. ~ 2013.12., 국민대학교 영어영문학과 강사

2010.9. ~ 2011.8., 세종대학교 교양영어 강사


수상사항

2022.10., 한국영어학회 우수논문상

2019.11., 한국사회언어학회 신진 연구자상

2015.8., 안양대학교 안양교육상(외국어부분 우수강사)


연구업적

2023 Prosodic Manifestations of L2 English Read Speech and Pronunciation Proficiency: Bridging the Gap between Research Practice. Korean Journal of English Language and Linguistics, 23, 1094-1110.

2023 An Exploratory Study of Acoustic Cues in Stop Production in Gangneung Korean. Language Research, 59(1), 69-92. [공동연구]

2022 국가수준 학업성취도 평가 결과 원인 분석 연구: 도·농간 지역 격차 및 교과별 성취수준 중심으로. 교육부 이슈페이퍼. [공동연구]

2022 Effect of student characteristics on the high school students’ below-basic achievement level in English: Focusing on the changes after COVID-19 outbreak. Korean Journal of English Language and Linguistics, 22, 208-228.

2021 Differential Contribution of English Suprasegmentals to L2 Foreign-Accentedness and Speech Comprehensibility: Implications for Teaching EFL Pronunciation, Speaking, and Listening. Korean Journal of English Language and Linguistics, 21, 818-836.

2021 A Study on High School-University Linked English Program for Reinforcing English Language and Competency of High School Students. Studies in English Education, 26(2), 345-367. [공동연구]

2020 Factors Affecting Immigrants` Host Country Language Proficiency: Focusing on the Differences Between Migrant Workers and Marriage-Migrant Women in South Korea. Migration and Language Education, 1(1), 14-30. [공동연구]

2020 Utilizing an AI-Based Grammar Checker in an EFL Writing Classroom. Korean Journal of Applied Linguistics, 36(1), 97-120. [공동연구]

2019 Information Packaging Benefit in L2 Speech Comprehensibility. The SNU Journal of Education Research, 28(3), 63-83.

2018 Linguistic Representations of Korean Immigrant English in North American Media Space: An Analysis of Appa's English in Kim's Convenience. The Sociolinguistic Journal of Korea, 26(2), 1-36. [공동연구]

2018 Pause-Tonic Stress Interaction in English L2 Speech of Korean Talkers with Different Proficiency Levels. Korean Journal of English Language and Linguistics, 18(1), 1-29.

2017 Instructional Effects on Voice Onset Time Perception in L2 Speech Segmentation. Language Research, 53(3), 567-585.

2016 Accent-Epenthesis Interaction Revisited. Korean Journal of Linguistics, 41(2), 239-265. [공동연구]

2015 Korean Learners’ Production of English Sentence Stress: A Syntagmatic Observation. Journal of the Korea English Education Society, 15(1), 53-79.

2014 Acoustic Cues in Korean High School Students’ L2 Phoneme Perception and Speech Segmentation. Korean Journal of Applied Linguistics, 20(4), 235-264.

2010 Personality Differences on the English Reading Comprehension Test Performance of Korean Learners. English Language Assessment, 4, 99-119.


학회활동

2024 ~ 현재, 한국영어학회 학술지 <영어학> 편집위원

2023 ~ 현재, 한국음성학회 학술지 <말소리와음성과학> 편집이사

2023 ~ 현재, 한국영어학회 연구이사